JAWA MINOR II – Návod k obsluze

49,00 

Kategorie: Štítek:

Popis

Podobně jako Pérák vznikal i automobil Jawa Minor II. Základem se stal osvědčený dvouválec z předválečného Minora, který ing. Rudolf Vykoukal otočil o 180 °, takže motor byl teď před přední nápravou. Spolu se čtvrtým převodovým stupněm řešeným jako rychloběh to byly hlavní změny na hnacím agregátu. Motor byl tříkanálový dvoudobý dvouválec chlazený kapalinou O objemu 615 ccm ( 70 x 80 mm) se stupněm komprese 6 : 1 .a výkonem 14,4 kW (19,5 k) při 3500 ot/min. Páteřový rám čtyřhranného průřezu lisovaný z ocelových plechů byl vpředu rozvidlený. Přední poháněmá náprava byla dělená, odpružená příčným listovým perem a kapali novými teleskopickými tlumiči, vzadu byla vlečená ramena odpružená rovněž příčným listovým perem a hydraulickymi pákovými tlumiči. Původně navržené mechanické brzdy nakonec nahradily brzdy hydraulické. Rozměry d/š/v 4000/1400/1485 mm, rozchod kol 1120 mm, rozvor 2300 nim, kola 5,00-16, pohotovostní hmotnost 690 kg, nejvyšší rychlost 90 km/h, spotřeba paliva (směs benzinu a oleje v poměru 25-30 : 1) se pohybovala v rozmezí 7,5 až 8,5 1/100 km.

Nadčasová čtyřmístná dvoudveřová aerodynamická karoserie měla dřevěnou kostru S plechovými povrchovými díly. Vytvořil ji Zdeněk Kejval v kvasinské karosárně a opět potvrdil své kvality – předválečná Jawa Minor byla rovněž jeho dílem. Na výrobě prototypů nového Minoru se za okupace podíleli lidé v pražském Jawa Service, který v té době sloužil jako opravila německých vozidel. Tady postavili podvozky a zkompletovali motory, pro něž zhotovili odlitky ve slévárně v Tynci nad Sázavou. Karoserie se tvořily v Kvasinách nejprve jako dřevěné modely, později v měřítku 1 : 1. Modelovacím materiálem pro tvary ve skutečné velikosti byla zdejší kvalitní cihlářská hlína. Podle vybraných vzorů pak postavili skutečné karoserie. Do roku 1944 vzniklo celkem devět hotových prototypů, které se odzkoušely v běžném provozu. Byly nastříkány pískovou žlutí Rommellovy armády, na kapotě nesly znak neexistující automobilky BWM, vehni podobný znaku BMW. Znak si prý vymyslel Ing. Rudolf Vykoukal, S úsměvem říkal, že to znamená Böhmische Werk Minor. Tyto mimikry měly projekt maskovat před německým vedením a jeho případnými dotazy. Na prvním prototypu odzkoušeli všechny důležité parametry, včetně účinnosti brzd, zrychlení, spotřeby i nejvyšší rychlosti – tehdy naměřili 107 km/h.

Zdroj: www.Minory.cz